Moram da kupim suvenire, često je jedna od misli ili obaveza prosečnog turiste. Da li je ova tema još uvek aktuelna ili je doživljaj u trenutku boravka na destinaciji i nekoliko isceniranih selfija dovoljan da zameni suvenire? Zahvaljujući mobilnim telefonima i novim tehnologijama razglednice kao deo suvenirske ponude izgubile su svoje kupce. Međutim, šta se dešava sa ostalim vrstama suvenira?
Suveniri igraju važnu ulogu u promociji turističke ponude i svakako moraju biti tema onih koji upravljaju destinacijom. Suveniri su podsetnik da ste negde bili, ali i direktan poziv da se tamo vratite. Takođe, kao poklon porodici, prijateljima i rodbini mogu biti poziv, motivacija da krenu na put i otkriju nove destinacije.
Poslednjih petnaest godina masovna, jeftina proizvodnja, najvećim delom iz Kine, uspela je da preplavi tržište suvenira. Masovno kopiranje, slična postavka ponude u suvenirnicama, ograničena težina prtljaga i drugi problemi, učinili su da se turisti sve ređe odlučuju za kupovinu istih. Pri pretrazi na Interenetu danas su još uvek najpopularniji magneti sa motivima destinacije. Oni su najjeftiniji i laki za poneti, ali najveći broj ovih suvenira proizvedeni su u Kini, najčešće su od istog proizvođača i stoga svi izgledaju slično, što dovodi do toga da gube svoju vrednost. Većina turista prošla je kroz ovu fazu opsesivnog kolekcionarstva nekog određenog suvenira (i autor ovog teksta) magneta ili kugle sa snegom i spremna je na nove proizvode i ideje.
Osnovna pretraga na Internetu prikazuje masovnu ponudu sličnih vrsta suvenira.
Dakle, kao i u svim drugim sferama poslovanja, proizvodnje i trendova, presudnu reč daće originalnost, inovativnost i storytelling. Istorijska priča ili predmet iz prošlosti sa dobrim storytellingom (pozadinskom pričom) može učiniti suvenir zanimljivim. Turisti danas žele da prenesu šta su naučili, saznali i najčešće to rade posredstvom društvenih mreža.
Novi turisti su mladi ljudi koji koriste nove tehnologije i zato moramo razvijati suvenirsku ponudu u tom smeru. Skoro se na internetu pojavio 3D grafički audio prikaz. Reč je o tome da turista uz pomoć jednog aparata može snimiti zvuke na destinaciji (atmosferu iz grada, muziku sa koncerta, huk tirbina sa fubalske utakmice) koji kasnije 3D šampač proizvodi kao suvenir. Na taj način jedinstven trenutak biva materijalizovan u vremenu, u vidu neponovljivog suvenira.
Audio digitalni suvenir – snimite zvuk bilo kog događaja, a potom ga izradite kao 3D suvenir, podsetnik neponovljivog iskustva.
Na raspolaganu su takođe i digitalne razglednice koje nastaju skeiranjem QR koda. Ovakve razglednice možete nositi sa sobom u mobilom telefonu i reprodukovati po potrebi u bilo kojem trenutku, na bilo kom mestu.
Digitalna razglednica iz mobilne aplikacije Holograd – glava imperatora Galerija sa lokaliteta Feliks Romulijana reprodukovana u vidu digitalnog holograma, prenosive razglednice koju turisti mogu pokazati bilo kome, u bilo kom trenutku, posredstvom mobilnog telefona.
Jedan od novih suvenira su i specijalne kartonske VR naočare koje su znatno jeftinije od profesionalnih modela. Postavlanjem mobilnog telefona u ove naočare možete gledati 360 video materijale i prisetiti se mesta na kojima ste bili. Takođe ćete svojim prijateljima temeljno prikazati šta je na vas ostavilo veliki utisak, reprodukućuji jedinstveno iskustvo. Digitalni suveniri možda više nego ikada imaju moć promocije, jer ih možete podeliti na digitalnim mrežama, gde ih zatim može videti veliki broj ljudi.
Poseban vid modernih suvenira su kartonske VR naočare, koje omogućavaju laku integraciju sa mobilnim telefonima i visok kvalitet reprodukcije doživljenih iskustava na destinaciji.
Kada govorimo o klasičnim suvenirima, naravno, odevni kvalitetni proizvodi imaju svoju tražnju. Takođe, vrlo su zanimljivi i lepo upakovani gastronomski proizvodi, posebno slatkiši sa markom geografskog porekla na primer. Ankete, istraživanja, konsultacije sa stručnjacima iz sveta kulture, umetnosti, sociologije, marketinga mogu vam puno pomoći da vaši suveniri budu drugačiji, a samim tim i traženiji.