Uvod
Sa direktorom DMC kompanije Đerdap Travel Ivanom Morarevićem razgovarali smo o tome na koji je način pandemija uticala na turističku ponudu Đerdapa, jednog od najatraktivnijih regiona u Srbiji i na koji način je zajedničkim snagama moguće prevazići nastalu krizu.
1. Istočna Srbija je ove godine bila veoma popularna kada je reč o domaćim turistima. Koji je uzrok tome?
Usled situacije sa COVID-om 19 ove godine je u julu i avgustu interesovanje za ture Istočnom Srbijom bilo povećano, prevashodno u regiji Đerdapa. Ljudi u Srbiji nisu mogli da letuju u destinacijama koje tradicionalno posećuju (Grčka, Bugarska, Crna Gora…) pa se Dunav nametnuo kao „srpsko more“. Tvrđava Golubački grad je svakako najveća atrakcija na Dunavu i dokaz da je u turizam neophodno ozbiljno ulagati, stalno usavršavati i učiti. Međutim, to su samo dva meseca u odnosu na celokupnu godinu. Iako je interesovanje bilo veliko, kapaciteti regije su ograničeni i nije moguće za dva meseca nadomestiti čitavu sezonu.
2. Odlučili ste se na hrabar potez otvaranjem DMC agencije specijalizovene za destinaciju Đerdap, koja su vaša iskustva pre krize koja nas je zadesila?
Đerdap je prelepa destinacija koju ljudi jednostavno obožavaju. Spoj prirode, kulture i istorije nigde nije tako izražen kao na Dunavu. A na Đerdapu se nalazi i najlepši deo te moćne reke. Interesantno je da su strani turisti iskazivali veće interesovanje od domaćih – prevashodno zbog EuroVelo 6 rute za bicikliste i rečnog kruzinga. Mi smo prepoznali taj potencijal u destinaciji „Đerdap“ i krenuli sa brendiranjem turističkog proizvoda, a to je dugotrajan i zahtevan proces. Takođe, preuzeli smo i najteži deo posla, objedinjavanje turisičke ponude i jačanje komunikacije sa svim akterima na destinaciji, jer samo zajedničkim radom možemo da uspemo. Sada smo na pola puta ali idemo dalje i očekujemo da ćemo 2021. godinu dočekati sa novim turističkim proizvodom, jedinstvenim u Srbiji – „Sve o Đerdapu“. Hrabri? Definitivno, ali kada ste potkovani znanjem i ljubavlju prema poslu sve izgleda mnogo lakše. Teško je objasniti svim različitim akterima da samo profesionalni menadžment može voditi razvoj destinacije u pravom smeru, pa zato moramo ići težim putem – stalnim dokazivanjem u radu.
3. Da li imate neki predlog za kolege iz receptive Srbije, na koji način možete animirati domaće goste koji će verovatno i sledeće godine biti aktuelni?
Moramo biti realni u ambicijama. Ma koliko god voleli svoju destinaciju i maštali da je razvijemo u potpunosti, svi mi imamo ograničenja koja su direktno u vezi sa: znanjem (svih aktera), smeštajem, ljudstvom, atrakcijama, putevima, komunalnim kapacitetima… To sve treba dobro proceniti i raditi na unapređenju svih segmenata ponude. Sada već postoji svetska turistička „borba za gosta“, tako da borba „malih destinacija“ (Đerdap i sl.) je izuzetno teška. Moguće je uspeti jedino ako ste iskreni i ako prezentujete istinu. Možda svi treba da razmišljamo kako ćemo animirati goste za pet ili deset godina. Borbu za narednu godinu i dve smo izgubili, jer kasnimo mnogo za konkurencijom. Nama je na suprotnoj strani reke Evropspka Unija – Rumunija i mi smo svesni koliko oni mnogo ulažu poslednjih godina u turizam i koliko su uspeli da se razviju. Međutim, naša prednost je i dalje u stručnom znanju u turizmu i ugostiteljstvu, ali je neprestano usavršavanje uvek neophodno.
Ivan Morarević sa gostima, na jednoj od svojih tura
4. Učestvovali ste na obeležavanju Svetskog Dana turizma na Adi Ciganliji, koja su uobičajena interesovanja posetilaca bila? Koliko poznaju destinaciju?
Za nas koji se bavimo turizmom taj skup je bio tračak nade. Hvala puno organizatorima jer smo na trenutak bili u „našoj normali“. Turizam je izuzetno osetljiva grana privrede i kako bismo poslovali na pravi način, ostale grane moraju da funkcionišu normalno. Ljudi su željni putovanja i jedva čekaju da se otisnu u istraživanje. Upravo to su manifestacije koje u ljudima bude želju za putovanjem i podstiču ih da maštaju o novim destinacijama. Na nama je da tu maštu probudimo. Ljudi znaju i prepoznaju Đerdap ali malo njih je destinaciju zapravo posetilo. Mi smo tu da im ponudimo maksimalno iskustvo i obezbedimo nezaboravan doživljaj.
5. Od aktuelnih projekata / proizvoda u regionu, da li imate neki koji vam je posebno zanimljiv i sa kojim biste želeli da se povežete kao DMC?
Rečni kruzing je proizvod uz pomoć kojeg smo izgradili ime i koji je naša baza u poslovanju. Rad sa stranim kompanijama i turistima iz celog sveta dao nam je uvid kako nas drugi ljudi vide i koliko cene našu celokupnu ponudu. Naš trenutni projekat radimo u saradnji i uz finasijsku pomoć EU i GIZ-a „EU za tebe“ i predstavlja objedinjavanje turističke ponude Đerdapa – za individualne goste i organizovana putovanja. Sve na jednom mestu: od smeštaja, ulaznica, vožnji brodom, muzeja, stručnih vodiča, saveta, gastronomije… Sve na „klik“, online i uz bezgotovinsko plaćanje kao zahtev modernog tržišta. Ukoliko uspemo, naša ponuda Đerdapa biće upravo ono što je potrebno turistima i komplementarno za projekte „Put rimskih careva i dunavska vinska ruta“, „Euro Velo 6″…
6. Predložite nam neko skrivenno mesto na destinaciji Đerdap – Gvozdena kapija?
Destinacija Đerdap, a od nedavno i kao Geopark Đerdap, prevashodno predstavlja ponudu prelepe prirode i kulturno-istorijskih spomenika. Svi znaju da je ovo najveći nacionalni park u Srbiji, da je ovde arheološko nalazište Lepenski Vir i tvrđava Golubački grad. Međutim, naša tajna su ljudi i njihove priče. Naše skriveno mesto i nije mesto u geografskom smislu, već ljudi na tim mestima. To su naši vodiči koji na najlepši način prezentuju ljude i istoriju. To su priče koje gosti ne mogu da posete, već samo sa nama da dožive. Najveći deo najlepše istorije Đerdapa je pod Dunavom i na ta mesta mogu vas odvesti samo vrhunski animatori / vodiči sa kojima možete krenuti u ribolov na velike morune, ili da plovite lađama kroz tesnace „kazana“ ili sa najvećim srpskim bogatašem (Kapetanom Mišom Anastasijevićem) krojite sudbinu kneževine Srbije. Zato, posetite Đerdap sa nama!