Šta tačno predstavlja digitalni marketing?
Jedna od najrasprotranjenijih definicija digitalnog marketinga koju ćete naći na internetu glasi:
Digitalni marketing je oblik direktnog marketinga koji povezuje korisnike usluga (kupce) sa pružaocima usluga (prodavcima) elektronskim putem, koristeći interaktivne tehnologije.
Kotler i Armstrong, 2009.
Pod interaktivnim tehnologijama se ovde misli na uređaje kao što su desktop računari, laptopovi, tableti, mobilni telefoni i njihove prateće aplikacije, platforme i servisi poput: oglašavanja na internetu (Guglu), društvenim mrežama (Fejsbuk, Instagram), komunikaciju posredstvom mejla, sms-ova, čet-grupa na mobilnim telefonima, promociju unutar razgranate mreže prikaza i oglasnog prostora na vebsajtovima itd.
Digitalni marketing je takođe širi pojam od onlajn marketinga, jer osim promocije na Internetu takođe podrazumeva i korišćenje kanala komunikacije poput televizije, već spomenuti SMS itd.
U suštini, najveći deo digitalnog marketinga danas čini onlajn marketing u svojim najrazličitijim oblicima. Uzimajući u obzir činjenicu da korisnici svakoga dana na Gugl izvrše 3,5 milijardi pretraga, od kojih se između 40-50% završi kupovinom (Ajzak Rudanski 2019.) dovoljno je da odmah postane jasno zašto bilo koja vrsta biznisa prilikom izrade promotivnih strategija mora da uzme u obzir digitalni marketing. Njegove mogućnosti su raznovrsne i količina ljudi do kojih poruka stiže je nemerljivo veća u odnosu na tradicionalne marketinške tehnike. Ipak, da bi digitalne marketinške kampanje bile uspešne, neophodno je poznavanje procesa i tehnika komunikacije kampanja, kao i tehnoloških mogućnosti uređaja i platformi koje se koriste za iste.
Mogućnosti digitalnog marketinga
Za razliku od tradicionalnih vidova oglašavanja koji su obuhvatali određeni oglasni prostor ili ograničeno vreme tokom radijskih i televizijskih reklama, digitalni marketing danas u velikoj meri nije opterećen kategorijama (digitalnog) prostora i vremena. Relativno jeftino možete zakupiti domen i temu uz pomoć koje ćete napraviti svoj vebsajt, dok je na primer u osnovnom smislu korišćenje i kreiranje promotivnih stranica na društvenim mrežama za vaše proizvode potpuno besplatno.
U tom smislu, velika količina uloženog novca, nužno ne znači da ćete dopreti i obezbediti sebi veliki broj potencijalnih mušterija (korisnika). Veliki broj biznisa, posebno u svetu turizma, razvili su priču na tzv. organski način (bez plaćanja promotivnih kampanja) posredstvom jasno definisanih ciljeva kampanje, dobro strukturisanih poruka, konkretno odabranih ciljnih grupa, ujednačenim ritmom plasiranja poruka i dodatnim aktivnostima koje su stvarale pozitivnu vrednost plasiranog brenda u svesti primalaca.
Internet i digitalni marketing nude gotovo bezbroj tehničkih mogućnosti za plasiranje poruka. Od tekstualnih, preko različitih audio-video formata, pa sve do naprednih vidova prezentacije kao što su virtuelna realnost, 3D modeli ili čak hologrami. U osnovi ključna stvar je u sledećem – jedinstveno rešenje ne postoji, moguće je govoriti o generalnim smernicama, dok se rezultati postižu vremenom, posebno uz praćenje postignutih rezultata i povratnu informaciju korisnika. U redovima koji slede, govorićemo o primeni digitalnog marketinga u oblasti turizma, ali u kontekstu neophodnih osnovnih elemenata koji će predstavljati bazu vašeg uspešnog, budućeg poslovanja.
Ako se bavite turizmom, bez obzira koji proizvod ili uslugu želite da plasirate na tržište, ovo su mogući načini na koje možete iskoristiti potencijal digitalnog marketinga:
- SEO optimizacija vebsajta
- Marketing sadržaja (Content Marketing)
- Google Ads marketing
- Marketing na društvenim mrežama
- Imejl marketing
- VR (Virtualna realnost)
1. SEO optimizacija vebsajta
SEO je skraćeno od Search Engine Optimization (optimizacija sajta za pretraživače) i reč je o procesu unapređenja sadržaja i arhitekture vašeg sajta sa ciljem jačanja njegovog quality score-a koji u ukupnom zbiru vodi povećanom broju posetilaca (saobraćaja). Što je quality score vašeg vebsajta bolji, više ćete se rangirati u rezultatima pretrage, u trenucima kada korisnici pretražuju određeni termin.
Iako je moguće da vam na prvu loptu sadržaj i struktura vebsajtova izgledaju proizvoljno, istina je drugačija. Dobri vebsajtovi su dobro strukturisani i pažljivo promišljeni, sa ciljem da upravo sopstvenom unutrašnjom strukturom i sadržajem budu lakše detektovani od strane botova za pretraživanje.
Ako se bavite turizmom, raspitajte se kod svojih kolega ili prijatelja na koji način bi oni pokušavali da nađu vaš proizvod ili uslugu na Internetu. Ako kojim slučajem vidite da se pojedine reči ponavljaju, napravite dodatnu stranu na vašem sajtu na kojoj ćete između 500-1000 reči opisati temu koja se odnosi na spomenute ključne reči. Ovo je samo jedan od primera na koji način možete da unapredite sadržaj na vašem sajtu.
2. Marketing sadržaja (Content Marketing)
Ono što vebsajtove međusobno razlikuje i u krajnjoj liniji čini boljim – jeste sadržaj. Marketing sadržaja predstavlja strateški pristup kreiranja i postavljanja sadržaja na vaš vebsajt koji je posebno kompatibilan sa interesovanjima ciljne grupe kojoj se obraćate.
Sigurno ste primetili da sve veći broj sajtova danas sadrži blog sekciju ili edukativne stranice koje vam privlače pažnju i vode do ostalih delova vebsajtova. Upravo je reč o kreiranju kvalitetnog sadržaja koji će posetioce zadržati na vebsajtu i u krajnjoj liniji zaintrigirati dovoljno da počnu da koriste vaše usluge.
Ako ste hotel ili restoran, danas više nije dovoljno jedino predstaviti svoje usluge, već je veoma poželjno pružiti dodatne informacije, ispričati priču i inspirisati korisnike da se odluče baš za vašu ponudu. Na tom putu, kvalitetno linkovanje sadržaja između različitih stranica sajta može dodatno da zaintrigira korisnika, vodeći ga od teme do teme, produžavajući njegovo vreme boravka na sajtu, a samim tim povećavajući mogućnost da će svoj boravak zaključiti korišćenjem usluge, odnosno proizvoda.
3. Google Ads oglašavanje
Kao što smo rekli, svakoga dana korisnici na Guglu izvrše oko 3,5 milijardi pretraga. Kako biste posebno skrenuli pažnju na svoj biznis, važan segment promocije predstavlja oglašavanje na Guglu. Pre nego što se odlučite na ovakav korak bilo bi vrlo dobro da se konsultujete sa ekspertima iz oblasti SEO-a ili oglašavanja na Guglu, kako biste bili sigurni da su vaš vebsajt i prateće usluge, sadržaji i proizvodi spremni za posete korisnika.
Dizajn u skladu sa korisničkim iskustvom (UX experience), jasna kategorizacija segmenata vebsajta (informativni, edukativni, prodajni, prostor za oglašavanje), optimizovan sadržaj, samo su osnovni elementi koji prethodno moraju biti rešeni kako biste započeli sa kampanja posredstvom Google Ads sistema.
Jedan od najvažnijih aspekata u procesu ovog oglašavanja je selekcija ključnih reči koji bi trebalo da se u što većoj meri preklapaju sa terminima pretrage. Na jednoj strani imate termine za pretragu koje korisnik unosi u pretraživač, dok na drugoj strani imate sadržaj na vašem sajtu. Između se nalazi vrsta preklapanja (match type) koju zajedno sa ključnim rečima definišete u procesu uspostavljanja kampanje. U zavisnosti od istorijata pretrage na Internetu koje možete proveriti posredstvom različitih platformi što besplatnih što komercijalnih, ili analize prethodnih kampanja koje ste vodili, vremenom ćete povećavati broj ključnih reči i preciznije birati vrste preklapanja, što će u krajnjoj liniji dovesti do povećanog saobraćaja i korišćenja vaših usluga / kupovinu proizvoda.
U tom smislu, neophodno je imati u vidu da Google Ads kampanje za oglašavanje podrazumevaju poznavanje različitih tehničkih aspekata digitalnog marketinga, kao i dobro poznavanje semantike. Nemojte očekivati da ćete od jedne plaćenje kampanje odmah imati rezultate koji će vam doneti profit. Reč je o dugoročnom procesu koji najbolje rezultate daje u iteracijama tokom kojih se posmatraju rezultati, podešavaju i dodaju ključne reči, menjaju vrste preklapanja, zajedno sa sadržajem na samom sajtu.
4. Marketing na društvenim mrežama
Kada je reč o turizmu, marketing na društvenim mrežama u velikoj meri može poboljšati vidljivost vaših proizvoda / usluga. Posebno ako ste kreativni i imate proizvod koji u svojoj srži ima dobru priču, marketing na društvenim mrežama je pravi alat uz pomoć kojeg ćete čak i bez mnogo novca postići dobre rezultate.
U osnovi, najzahvalnije društvene mreže za promociju turističkih proizvoda su:
- Fejsbuk
- TripAdvisor
Sadržaj na instagramu se prvenstveno plasira u vidu fotografija, video snimaka kao i storija (priča) koje su ograničenog trajanja i uglavnom se automatski brišu posle 24 časa (osim ako ih ne sačuvate u sekciju highlights). Ako imate dobre fotografije kampa, restorana, info-centra, podelite ih na Instagramu i obavezno napišite nekoliko rečenica / priču koja dodatno dopunjuje utisak fotografije. Tagujte ljude koji se pojavljuju na njima ili druge partnere sa kojima gradite proizvod. Na taj način ćete povećati opseg objave (reach) i dopreti do šire publike. U sekciji Bio (biografija) obavezno stavite link do konkrete usluge i proizvoda na sajtu. Tako ćete dodatno unaprediti broj poseta na sajtu i verovatnoću da korisnici dođu do usluge. Osim organskog rasta vašeg brenda, Instagram nudi i oglašavanje po klikcu (PPC – pay per click), gde u posebno definisanim poljima imate mogućnost da prikažete reklamu. Ova opcija se naravno plaća Instagramu kao usluga oglašavanja.
Fejsbuk
Za razliku od Instagrama koji se uglavnom fokusira na vizuelne formate (fotka, video), Fejsbuk daje mogućnost očiglednijeg i pristupačnijeg deljenja različitog sadržaja sa celokupnog Interneta. Na taj način, Fejsbuk može biti odlična platforma na kojoj ćete osim fotografija i video snimaka proizvoda, stavljati direktne linkove do vaših proizvoda, objavljivati pisane tekstove, organizovati ankete ili se uključivati u grupe koje su tematski slične vašem poslovanju, gde ćete pronaći buduće partnere ili direktno predstaviti svoju ponudu. Isto kao i na Instagramu, osim mogućnosti organskog rasta vašeg brenda, Fejsbuk nudi mogućnost oglašavanja po kliku.
TripAdvisor
TripAdvisor je platforma specifično fokusarana na promociju biznisa iz oblasti turizma. Napravite profil svog biznisa (restorana, hotela, ture), postavite fotografije, predstavite svoju ponudu što je realnije moguće, tako da u potpunosti ispuni komunicirana očekivanja potencijalnih turista. Na TripAdvisoru je posebno važno da pratite komentare korisnika, iskustva koja su imali sa vašim proizvodom, odgovarate na pitanja i u skladu sa istim dalje razvijate svoj biznis. Možete iskoristiti Instagram i Fejsbuk za promociju TripAdvisor profila.
Sajtovi koje inostrani turisti najčešće koriste prilikom traganja za novim uslugama / destinacijama – Izvor: Prezentacija „Stavovi i ponašanje stranih turista u Srbiji“, Turistička Organizacija Srbije / 2016.
5. Imejl marketing
Jedan od popularnih načina promocije usluga / proizvoda je posredstvom imejla. Ovakav marketing se zasniva na direktnim mejlovima prema korisnicma koji su vam prethodno dali dozvolu da im šaljete promotivni sadržaj ovim putem ili posredstvom njuzletera. Njuzleter je posebno zahvalan oblik imejl komunikacije, gde unutar jednog mejla i mnoštva linkova, možete objaviti veliki broj informacija u vezi sa proizvodom, odnosno destinacijom. Baš poput časopisa, njuzleter može da sadrži različite kategorije (informacije) od kratkih vesti, izveštaja, reportaža, intervjua, do najave budućih događaja. Dodatno, ako kojim slučajem neki od tih sadržaja postoji na vašem vebsajtu, linkujte ga unutar njuzleter tekstova i dodatno poboljšajte saobraćaj na sajtu.
6. VR tehnologija
Uveliko se koristi u promociji turističkih destinacija. Kroz ovaj medij su integrisani video, muzika, naracija – govor, animacija, tekstualni ispisi kao i logotipi digitalnih platformi (Instagra, Fejsbuk i dr.). Jedan od glavnih aduta je što video snimljen u 360 stepeni predstavlja izvrstan storytelling za posmatrača i poziva ga na akciju. Ovo je jedan od najboljih načina upoznavanja potencijalnih posetilaca, naročito onih koji već borave na destinaciji.
Na linku ispod pogledajte kako izgleda prezentacija turističke ponude destinacije Zlatibor, koju su u tehnologiji virtualne realnosti uradili naši partneri iz firme Interactive Solutions. U gornjem levom uglu ćete videti kursor kojim možete kontrolisati način gledanja i posmatrati prostor oko sebe u 360 stepeni:
Ako vam je neophoda profesionalna usluga SEO optimizacije vebsajta, uspostavljanje i vođenje Instagram i Fejsbuk profila, kreiranje i vođenje različitih PPC i Google Ads kampanja ili prezentacija vaših proizvoda kroz VR tehnologiju, pogledajte našu ponudu OVDE.