Branislav Dogandžić – preduzetnik, osnivač koncepta Interactive Solutions
Posebno ohrabruje činjenica da su stvari koje smo počeli da radimo pre više od 10 godina i danas aktuelne. Naravno, oprema je savremenija, softverska rešenja su unapređena, ali u osnovi koncept Interactive solutions predstavlja sada, isto kao i tada, rešenje koje institucijama, organizacijama i kompanijama omogućava promociju i prezentovanje ponude na inovativan i veoma efikasan način.
1. Znamo da ste jedan od pionira kada je reč o primeni digitalnih inovacija i naprednih tehnologija u industriji turizma na našim prostorima. Prvi ste postavili interaktivne info ekrane u Beogradu i u Srbiji, potom ste posao proširili i na polje virtuelne realnosti i 360VR video produkcije. Da li možete da nam kažete nešto više o počecima i razvoju Vašeg biznisa?
Na početku bih Vam se zahvalio na pozivu i na prilici da predstavim naša interaktivna rešenja u VTC newsletteru i na VTC web portalu.
Kako je počelo? Veoma jednostavno – pravi ljudi su se našli na pravom mestu u pravo vreme, spojila su se interesovanja o inovativnim tehnologijama sa preduzetničkim duhom i krenuli smo u akciju. Razvili smo “interaktivni izlog” – rešenje koje organizacijama i institucijama omogućava efikasno prezentovanje i promovisanje kompletne turističke ponude na mestima interakcije sa posetiocima i stanovnicima. Korisnici interaktivnih rešenja su dobili mogućnost da dođu do korisnih i validnih informacija potpuno besplatno, 24 sata dnevno, 7 dana u nedelji, tokom cele godine.
Prvi interaktivni izlog smo postavili u centru Beograda, u Knez Mihailovoj ulici, sada već daleke 2008. godine. Nastavili smo dalju ekspanziju po Srbiji, a zatim i u regionu, u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori, a zahvaljujući partnerima iz Slovenije aktivno smo bili uključeni u veliki broj EU projekata. Iako je u to vreme na ovim prostorima svest o digitalizaciji bila daleko manja nego što je to danas, u organizacijama, institucijama i kompanijama sa kojima smo sarađivali, imali smo partnere koji su prepoznali i podržali to što radimo, ukazivali nam poverenje i zajedno sa nama bili pioniri među korisnicima inovativnih rešenja.
“Interaktivni izlog” – rešenje koje organizacijama i institucijama omogućava efikasno prezentovanje i promovisanje kompletne turističke ponude na mestima interakcije sa posetiocima i stanovnicima
Prepreka je naravno bilo, kao i u svakom biznisu koji se razvija, ali najvažnije od svega je da smo istrajali, prevazišli izazove i pretvorili ih u iskustva. Ono što nas posebno ohrabruje je činjenica da su stvari koje smo počeli da radimo pre 15 godina i danas aktuelne. Naravno, oprema je savremenija, softverska rešenja su unapređena, ali u osnovi Interactive solutions koncept sada, isto kao i tada, institucijama, organizacijama i kompanijama omogućava promociju i prezentovanje proizvoda i usluga na inovativan i efikasan način kroz informisanje korisnika, njihovo impresioniranje i na kraju pokretanje na akciju.
2. Virtuelna realnost nalazi sve veću primenu u industriji turizma. Možete li nam preneti Vaša iskustva i saznanja o benefitima primene VR tehnologije u ovoj oblasti?
Turizam kao industrija koja se bazira na kreiranju iskustva, idealna je za primenu VR-a koji možemo definisati kao fenomenalnu tehnologiju koja omogućava da se turistička ponuda prezentuje i promoviše na najbolji mogući način, dok korisnici imaju impresivno “try-before-you-buy” iskustvo. Virtual Reality kao deo celokupne marketing strategije je odličan alat koji značajno može doprineti povećanju prodaje, podizanju efikasnosti, unapređenju predstavljanja ponude i što je najvažnije – korisnici će doživeti impresivno iskustvo koje će im dugo ostati u pozitivnom sećanju.
Prezentacija turističke destinacije Zlatibor u 360VR video formatu
Pored primene VR-a u prezentovanju i promovisanju sadržaja destinacija, otvaraju se i druge oblasti u kojima je moguće primeniti tehnologiju. Jedna od njih je edukacija. Fantastični rezultati se postižu u treninzima kroz VR, znatno se unapređuju performanse zaposlenih, smanjuju se troškovi i povećava profit.
3. Kada na Vašim digitalnim kanalima pogledamo deo sa referencama, možemo videti impozantan broj projekata koje ste realizovali. Možete li izdvojiti neki zanimljiv aktuelni projekat na kome radite i reći nam nešto više o tome?
Da, sa preko 100 realizovanih projekata u proteklih 15 godina, portfolio je prilično interesantan. Sarađivali smo, a i dalje sarađujemo sa velikim brojem turističkih organizacija, lokalnih i državnih institucija, ustanova kulture, NVO sektorom, privatnim kompanijama u regionu.
Izdvojio bih jedan od kompleksnijih projekata na kojima smo do sada radili. Dunavski centar za kompetenciju koji upravlja kulturnom rutom sertifikovanom od strane Saveta Evrope “Put rimskih careva i dunavski put vina”, poverio nam je kreiranje seta 360VR video sadržaja koji promovišu destinacije na ruti. Projekat je bio prilično zahtevan i obiman, a rokovi za završetak veoma kratki. Ipak smo uspeli da za nepuna 3 meseca kreiramo ukupno 36 360VR videa za lokalitete na Ilirskom putu, delu rute koji vodi kroz Bosnu i Hercegovinu, Crnu Goru, Albaniju i Severnu Makedoniju.
Snimanje arheološkog lokaliteta Apolonija u 360VR video formatu, u okviru razvoja kulturne rute „Put rimskih careva i dunavska vinska ruta“
Na ovom projektu smo imali i saradnju sa vodećim svetskim stručnjacima iz oblasti arheologije, a sa posebnim zaovoljstvom bih istakao saradnju sa VTC-om koji je dao ekspertizu iz oblasti VR storytellinga za turističke VR filmove koji su kreirani u okviru projekta.
4. S obzirom na veliko iskustvo u realizaciji projekata iz oblasti turizma u regionu, koje su vam omiljene destinacije u Srbiji i možete li izdvojiti neka zanimljiva mesta koja ste posetili u zemljama u okruženju?
Jedna od privilegija posla kojim se bavim je i prilika da dosta putujem. Na tim putovanjima ne samo da otkrivam neke nove destinacije već i veliki broj mesta u kojima sam već bio, upoznajem iz neke drugačije perspektive.
Kao rođenom Užičaninu grad na obalama Đetinje je bez konkurencije moja omiljena destinacija u Srbiji.
Panorama Užica, grada u dolini reke Đetinje
Ovog proleća sam bio u prilici da otkrijem neverovatne prirodne lepote, kao i bogato kulturno nasleđe zemalja u regionu. Fantastična iskustva iz Crne Gore nosim sa krstarenja Skadarskim jezerom, iz Makedonije sa Ohrida i iz kanjona Matka. Arheološki lokalitet Apolonia u blizini grada Fier, kao i neverovatni Nacionalni park Butrint kod Sarande su mesta koja itekako vredi posetiti u Albaniji.
5. Možete li podeliti sa nama planove za dalji razvoj koji su sledeći koraci u realizaciji Vaših poslovnih ciljeva?
U segmentu interaktivnih ekrana, radimo na razvoju novih funkcionalnosti softvera koji je naše “tailor made” rešenje i na unapređenju hardverskih komponenti koje koristimo u našim projektima. Partneri smo jednog od najboljih i najvećih proizvođača interaktivnih totema na svetu, renomirane portugalske kompanije Partteam & Oemkiosk i sa njima uspešno sarađujemo na razvoju Smart city rešenja.
Interactive Solutions je partner sa portugalskom kompanijom Partteam & Oemkiosk, jednom od najboljih i najvećih proizvođača interaktivnih totema na svetu
Danas osim Srbije, koncept Interactive Solutions ima svoja predstavništva u Crnoj Gori (Budva) i u Sloveniji (Ljubljana), tako da kroz te kanale dalje razvijamo i implementiramo naša rešenja na tržištima u regionu.
Na kraju bih iskoristio priliku da pozovem Vaše čitaoce koji su zainterosavni za ovu temu da nas kontaktiraju kako bi razmenili iskustva i saznanja, kao i da razmotrimo mogućnosti za saradnju.