TOURCOMSERBIA projekt stvara osnove za unapređenje položaja Srbije kao turističke destinacije na međunarodnom tržištu
Projekt TOURCOMSERBIA ima za cilj razvoj novog modela za kontinuirano merenje konkurentnosti turizma Srbije koji će omogućiti donosiocima odluka da preduzmu konkretne akcije na poboljšanju konkurentske pozicije Srbije na međunarodnom turističkom tržištu. Proces razvoja modela podrazumeva niz aktivnosti koje će biti realizovane u Srbiji i zemljama koje će biti izdvojene kao glavni konkurenti turizmu Srbije, a sve uz podršku i aktivno učešće ključnih stejkholdera u razvoju turizma.
Nosilac projekta je Prirodno-matematički fakultet Univerziteta u Novom Sadu, Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, a Univerzitet Singidunum je partner u realizaciji projekta. Članovi projektnog tima su profesori i istraživači koji se dugi niz godina, na naučnoj i stručnoj osnovi bave izučavanjem turizma kao fenomena, a posebno konkurentnosti turističke destinacije i razvoja turizma u Republici Srbiji i svetu. Projekt je finansiran od strane Fonda za nauku, Republike Srbije (broj projekta 7739076). Realizacija projekta je dobila podršku ključnih stejkholdera u razvoju turizma Srbije.
Članovi projektnog tima TOURCOMSERBIA
Poseban doprinos projekta TOURCOMSERBIA sadržan je u kreiranju sveobuhvatnog pristupa oceni konkurentnosti sa ciljem da obezbedi jasne podatke i informacije ključnim donosiocima odluka u turizmu Srbije u vezi sa osnovnim elementima, faktorima i pokazateljima konkurentnosti Srbije kao turističke destinacije.
Pored toga, poseban akcenat je stavljen na održivost razvoja i održivi pristup postizanju konkurentnosti Srbije kao turističke destinacije po svim osnovama (envajronmentalna, ekonomska i socio-kulturna). Projektni tim je prepoznao da u vremenu oporavka turizma od pandemije Kovid-19, koja je imala drastične negativne posledice na međunarodni turizam, konkurentnost i održivost turističke destinacije predstavljaju osnovu oporavka i daljeg razvoja turizma.
Do sada su u okviru projekta održana dva Info dana, u Novom Sadu i u sedištu Turističke organizacije Srbije u Beogradu, na kojima je javnost mogla da se upozna sa osnovnim ciljevima projekta kao i sa aktivnostima koje će biti realizovane sa ciljem da se ostvari kontinuirano merenje i nadgledanje sveukupne konkurentnosti turizma u Srbiji.
Polaznici radionice projekta TOURCOMSERBIA
U okviru projektnih aktivnosti, održana je i radionica na koju su pozvani ključni akteri u turizmu Srbije: predstavnici turističkih organizacija, turističkih agencija, turoperatora, hotelskih preduzeća, akademske zajednice i koji su uzeli konstruktivno učešće u radu, iskazujući svoje mišljenje što je bilo neophodno za postizanje sinergije naučne i stručne misli, a u vezi sa izborom pokazatelja za ocenu konkurentnosti turizma Srbije. Uz to, sprovedena su i tri kruga evaluacije relevantnosti pokazatelja konkurentnosti Srbije kao turističke destinacije, a na osnovu čega će biti sprovedeno i pilot testiranje. Pored sistematizacije pokazatelja, a uvažavajući komentare i preporuke stejkholdera, izvršene su i preformulacije pokazatelja, dalja grupisanja u okviru istih kategorija, kao i dodatno objašnjenje zarad boljeg razumevanja i kvalitetnijeg formiranja pilot upitnika. Pilot istraživanje će obuhvatiti interne stejkholdere, lokalno stanovništvo, inostrane turiste i inostrane organizatore putovanja, a rezultati testiranja se očekuju tokom septembra. Nakon toga biće formiran model za ocenu konkurentnosti, a u naredne dve godine sprovodiće se sveobuhvatna istraživanja koja će rezultirati ocenom konkurentnosti turizma Srbije i završnim dokumentom koji će sadržati i preporuke za unapređenje konkurentnosti Srbije kao turističke destinacije.