Šta su tačno odnosi sa javnošću?
U definiciji koju nudi Američko strukovno udruženje odnosa sa javnošću (Public Relations Society of America – PRSA) stoji da su:
Odnosi sa javnošću (PR) proces strateške komunikacije koji gradi uzajamne korisne odnose između organizacije i njene javnosti.
Odmah postaje jasno da kada govorimo o odnosima sa javnošću, govorimo uvek o proizvodu ili organizaciji na jednoj strani i javnosti (ili organizacija) na drugoj, dok je ključan pojam koji povezuje oba elementa, pojam poverenja.
Za razliku od marketinške strategije advertajzinga (advertising), gde se proizvod predstavlja javnosti kroz različite oblike plaćenih formata, PR ima za cilj da uspostavi snažniju vezu između javnosti i konkretnog proizvoda, organizacije ili ideje. Na tom tragu, za postojanje kvalitetnog PR-a neophodno je postojanje dobre priče, koja promoviše određene vrednosti, stvarajući kod primalaca informacije već spomenuto osećanje poverenja.
U suštini, advertajzing i PR nisu suprotstavljene marketinške strategije i najoptimalnije je prepoznati situacije kada je moguće koristiti obe istovremeno.
PR u turizmu
Poverenje gradi dugoročne odnose između organizacija, kompanija i njihovih korisnika, odnosno klijenata. Jedan od osnovnih i ključnih elemenata poverenja predstavlja istinitost, odnosno verodostojnost pruženih informacija. Takva priroda informacija omogućava korisnicima da se lakše orijentišu u sve kompleksnijoj (digitalnoj) realnosti i donose odluke u skladu sa svojim potrebama. U kontekstu turizma, verodostojnost informacija omogućava turistima da planiraju svoja putovanja na predvidjiv način.
Bez obzira na to kojom se vrstom turizma bavite, koju vrstu proizvoda želite da ponudite publici, uvek se trudite da informacije koje šaljete u javnost budu verodostojne. Nemojte svojoj ponudi pripisivati elemente koji ne postoje i koje niste u mogućnost da ispratite u praksi, ne manipulišite informacijama i fotografijama kako biste zaveli potencijalne kupce. Na taj način ćete sebi naneti još više štete, jer će korisnici usluge u direktnoj komunikaciji (od usta do usta) ili pisanom obliku (komentari, ocene na različitim platformama) lako podeliti svoje loše iskustvo sa drugim turistima / korisnicima usluga.
Posebno ovakve stvari imajte u vidu, jer veliki broj turista donosi odluke o svojim putovanjima upravo posredstvom ocena i komentara koje je moguće videti na Internet platformama.
Različite tehnike odnosa sa javnošću
Iskustvo kao glavni pokretač
Pre nego što pređemo na alate i tehnike PR-a koje možete primeniti u vašem poslovanju, važno je napomenuti da su turisti uvek u potrazi za novim i drugačijim iskustvom. Uvek se potrudite da jasno iskomunicirate na koji način je vaš proizvod drugačiji od ostalih na tržištu i dajte konkretne dokaze da će kupovinom vaših turističkih paketa, boravka u hotelu, odlaskom na šetnju planinom, turisti imati nezaboravno iskustvo.
Glavni alati za realizaciju kampanja odnosa sa javnošću
U mnoštvu različitih alata koje koristimo kako bi kampanja odnosa sa javnošću bila što uspešnija, posebno se ističu:
- PR tekstovi
- Priprema i slanje pres informacija
- Studijska putovanja za novinare
- Intervjui
- Umrežavanja (networking)
- Zakazivanje izjava i gostovanje na radiju i TV-u
- Digitalni marketing
PR tekstovi
Veoma je važno na koji način kreirate tekstove posredstvomo kojih želite da promovišete destinaciju ili proizvod. Često imamo priliku da pročitamo tekst koji je suvoparan ili ga korisnik može pronaći na internet sajtovima koji već nude opšte poznate informacije. Za izradu kvalitenog teksta potrebna je priprema koja podrazumeva analizu i proveru informacija, a potom kreativnost i originalnost u predstavljanju, zavisno od ciljne grupe kojoj se obraćate. PR tekstovi direktno promovišu vašu uslugu i često idi u kombinaciji sa oglasom u novinama, časopisima i portalima. Ukoliko preterate u isticnanju superiornosti vašeg proizvoda ili usluge tekstovi gube na verodostojnosti. Postoje primeri kada se tekstovi odnose na neku drugu delatnost, a opet u par rečenica spomenete vaše usluge. Tada je reč o skrivenom PR-u.
Priprema i slanje pres informacija
Ova aktivnost je klasika kada govorimo o PR-u. Pres informacijom odgovaramo najčešće na 5 novinarskih pitanja KO? ZAŠTO? KAKO? KADA? i GDE? Na taj način informišemo predstavnike medija i zainteresovanu javnost. Posebno treba obratiti pažnju na pitanje ZAŠTO? nešto radimo, promovišemo – tačnije šta želimo da postignemo našom aktivnošću. Ukoliko pozivamo na neki događaj važno je nekoliko puta proveriti datum i vreme, jer se u ovom segmentu promocije često potkradu greške. Prvo treba proveriti da li se nešto drugo važno dešava u tom periodu. Neke infomacije je bolje objavljivati na početku nedelje, na primer statističke izveštaje ili nove projekte. Promocija novih usluga i turističke ponude kao što su promo vikendi u velnes i spa centrima na veće interesovanje nailaze pred vikend, kada ljudi odlučju gde će putovati. Naravno, jedna od presudnih stvari je i lista kontakata medija i uticajnih ljudi sa kojima komunicirate. Najbolje je informacije slati direktno osobama koje poznajete i sa kojima ste već sarađivali.
Studijska putovanja za novinare
Jedna od najboljih promotivnih aktivnosti, koja omogućava novinarima da direktno iskuse vaš proizvod i na taj način pišu o tome na svojim portalima, u novinama, časopisima ili emituju televizijske i radio priloge Pod novinarima podrazumevamo takođe i blogere i influensere, koji imaju već izgrađenu publiku / ciljnu grupu do koje biste i vi želeli da doprete svojim proizvodom.
Intervjui i časopisi
Jedan od načina komunikacije sa javnošću je i iznošenje mišljenja i iskustava u vezi sa određenom temom. Najčešće ponuda za interviju dolazi od strane medija, ali može se kontaktrati i medij ukoliko verujemo da se obraćamo publici koja konzumira naš proizvod ili uslugu. Odgovori na pitanja u intervjuu ne smeju biti ni kratki ni predugi, neophodno je pronaći meru, a najvažnije je konkretno odgovoriti na pitanje. Poneka šala ili anegdota kreiraće pozitivna osećanja. Mada sa šalama uvek treba biti oprezan. U PR postoji nepisano pravilo koje kaže “ako ne umete da se šalite, nemojte to ni da radite”. Jedan od dobrih načina promocije je kada vi, za potrebe vašeg sajta, intervijuišete poznate ličnosti i eksperte da govore o vašem proizvodu ili usluzi. Tada treba pronaći prave sagovornike i postaviti prava pitanja. Ljudi veruju i lako se odlučuju na putovanje kada pročitaju tako nešto.
Umrežavanja (networking)
Ako poznajete ljude koji rade istu vrstu posla kao i vi (vode restoran, hostel, hotel), nude istu ponudu (biciklističke ture, obilazak istih destinacija, gastronomska iskustva), ili organizuju slične događaje, ne posmatrajte ih kao konkurenciju. Stupite u kontakt sa njima i gledajte na koji način možete da povežete ponudu. Posebno istražite u čemu se razlikujete. Na taj način ćete biti na tragu kompatibilne ponude koja će motivisati vaše goste da koriste usluge ostalih aktera u okolini, ali i obrnuto. Takođe imajte u vidu sve ostale aktere koji se obraćaju sličnoj publici kao i vi, te na tom tragu pokušajte da ostvarite saradnju.
Zakazivanje izjava i gostovanje na radiju i TV-u
Samo zato što je ceo svet na društvenim mrežama i Internetu, to ne znači da treba da ignorišete tradicionalne kanale komunikacije. Tu prvenstveno mislimo na radio i TV. Pozovite televizijsku ekipu da iskusi vaše proizvode, omogućite im direktan ugođaj ili im se obratite kako biste direktno predstavili vaše proizvode na radiju ili televiziji. Ljudi vole da čuju i vide osobe koje stoje iza uspešnih i zanimljivih proizvoda i kao što smo rekli, čuju dobre priče, koje će ih motivisati da krenu na putovanje. Nelagodnost i strah od davanja izjava može se izbeći dobrom pripremom za nastup. Postoji set pravila koja vam mogu pomoći da brzo uđete u štos i postanete iskusni na tom polju.
Digitalni marketing
Potrudite se da imate vebsajt sa jasno definisanom ponudom, otvorite Fejsbuk stranicu, Instagram ili Jutjub kanal, obavezno i profil na Trip Advajzoru (TripAdvisor), kako biste svoj proizvod promovisali na što više različitih načina i stigli do različite Takođe, neophodno je da u svojim objavama uvek stavljate fokus na iskustvo, pa tek onda na logističke i finansijske delove ponude. Neophodno je da buduće posetioce zaista ubedite da je vaša ponuda jedinstvena. Za više informacija o ovoj temi, pogledajte naš članak o digitalnom marketingu.
Ako želite da na efikasan način pripremate i realizujete kampanje odnosa sa javnošću, VTC nudi usluge u ovom polju. Pogledajte naše usluge OVDE.