Svako ko je gledao fillm Indijana Džons sigurno je poželeo da na trenutak ili duže zameni mesto sa Harisonom Fordom i krene u uzbudljivu avanturu. Otkrivanje skrivenih prolaza, povezavnje istorijskih činjenica i rešavanje zagonetki koje vas vode do neprocenjivog blaga poseban su doživljaj, a verovali ili ne ljudi baš putuju da bi nešto novo doživeli – istražili. Arheološki turizam i poseta arheološkim nalazištima specifičan je tip turizma u okviru oblasti kulturnog turizma. Po nekim istraživanjima 40% putovanja odnosi se na kulturni turizam, dakle svaki četvrti putnik ima ovu vrstu interesovanja.
Kada govorimo o arheološkom turizmu moramo napraviti razliku između učešća u iskopavanjima i posete nalazištima. Učešće u iskopavanjima je obično namenjeno individualnim posetiocima i često predstavlja veoma skup aranžman. Cene su visoke, ne baš kao za odlazak na prvi let svemirskim brodom, ali mogu biti više od 5000 EUR. Ova ponuda omogućiće vam da učestvujete u najuzbudljivijim iskopavanjima i često je dobra zamena za neostvarene snove iz mladosti. Za razliku od ove ponude mnogo veće pobornike imaju individualne ili grupne posete arheološkim nalazištima, vizitorskim centrima, muzejima i dr. Bez obzira što ovo zvuči kao klasična poseta turističkoj atrakciji, ova vrsta gostiju zahtevnija je kada je reč o informacijama, kao i interpretaciji na lokalitetu. Arheologija se bazira na činjenicama i često priču vodiča možemo upotpuniti statičnim instrumenitima kao što su table, police sa brošurama, knjigama i mapama ali i multimedijalnim alatima poput 360 virtualne realnosti.
Ukoliko ste vlasnik ili menadžer nekog od hotela, privatnog smeštaja ili restorana i nalazite se u blizini arheološkog nalazišta prava je prilika da nekim detaljem koji je u vezi sa temom obližnje kulturne znamenitosti ukrasite svoj prostor. Na ovaj način postajete deo kluba i komunicirate sa turistima koji dolaze na destinaciju. To je prava kreacija ukupnog doživljaja turista i gostiju.
Prilagođavanje enterijera smeštajnog objekta arheološkoj temi koja predstavlja glavnu ponudu destinacije. Na linku ispod pogledajte na koji način su predstavljeni smeštajni objekti i gastronomska ponuda slovenačkog grada Ptuj – jedne od destinacija na kulturnoj ruti „Put rimskih careva i dunavska vinska ruta“
Međutim, veći potencijal za povećanje iskustva i zadovoljstva posetilaca je u proaktivnoj upotrebi tehnologija povezanih sa kreativnim industrijama u promociji turističkih proizvoda i pružanju mogućnosti posetiocima da učestvuju u novim, kreativnim i autentičnim iskustvima arheoloških nalazišta koja posećuju. Osim priče, posetioci danas na primer mogu videti kako su neki objekti izgledali u prošlosti i na taj način upotpuniti sliku o znanju koje poseduju.
Prezentacija kulturnog nasleđa u formatu virtualne realnosti predstavlja uzbudljiv način promocije arheoloških lokaliteta
Zadovoljstvo posetilaca uslugama i iskustvima na destinaciji zavisi od mnogih faktora. Procena takvog zadovoljstva može se izjednačiti sa stepenom razvoja upravljanja posetiocima – menadžmenta. Ovde veliku ulogu imaju turističke organizacije i informativni centri kojima upravljaju, kao i svi ostali instrumenti korišćene promocije. Razmena informacija i međusobna podrška krucijalna je za kvalitetno usmeravanje posetilaca na arheološke lokalitete. Jer da ne zaboravimo, kada govorimo o ciljnim grupama turista onda moramo da imamo u vidu turiste koji su posebno zainteresovani za arheološki turizam i one koji na destinaciji borave iz drugih razloga. Ovu drugu grupu treba animirati i edukovati kako bi njihovo interesovanje za kulturnim turizmom poraslo.
Suveniri inspirisani temom rimskog nasleđa na lokalitetu Feliks Romulijana u Gamzigradu, koji je deo kulturne rute Put rimskih careva i dunavski put vina
I za kraj nemojte zaboraviti na važnost suvenira kao deo turističke ponude i instrument koji vam može vratiti goste na destinaciju ili dovesti nove koji su dobili suvenir kao poklon i poziv za posetu. Arheologija je neiscrpan izvor tema i različitih vrsta odevnih, upotrebnih, gastronomskih, umetničkih i kolekcionarksih suvenira. Danas, kao deo novih tehnologija, postoje i digitalni 3d suveniri ili kartonske naočare za VR tehnologiju kojima se uz pomoć telefona i YouTube aplikacije možete vratiti na destinaciju za koju vas vezuju lepe uspomene.