Trendovi u kampovanju
Kampovanje u Evropi kontinuirano beleži rast sa 350 miliona noćenja godišnje, što je trend koji traje više od dve decenije. U Srbiji se trenutno nalazi oko 42 kampa, dok u regionu (Severna Makedonija, Albanija, Crna Gora, Srbija, Bosna i Hercegovina) ima oko 130 kampova. Mali seoski kampovi su ocenjeni kao najzanimljiviji oblik kampovanja, što predstavlja komparativnu prednost u odnosu na Evropsku Uniju, gde takvi oblici nisu tako česti.
Događaji i inicijative
Na trećem Sajmu kampera u Etno Kampu u Rumi, organizovan je panel „Kad je naša kuća putujuća/Prilike za kamperski turizam u Srbiji“ uz podršku Privredne komore Srbije. Prisutne su na početku pozdravili Dunja Đenić, pomoćnica ministra turizma i omladine Srbije, koje je takođe pružilo podršku i Nenad Andrić iz „Andrić Company doo“ organizator sajma i vlasnik „Etno Kampa„. Na panelu koji je vodila Tanja Vasojević (Tadaa Agencija) su učestvovali Vlado Matijašić iz S.M.Consulting, Vladimir Đumić iz Kamping asocijacije Srbije, Igor Šušak iz Kamping kluba Srbija, i Branko Pilić iz kampa Oaza u Beloj Crkvi.
Foto: Panel „Kad je naša kuća putujuća/Prilike za kamperski turizam u Srbiji“, VTC
Ekonomska analiza
Kamping turizam u Istočnoj Evropi čini 3% ukupnog prometa sa prihodom od 3 milijarde evra. Kako ističe Vlado Matijašić, Istra i Kvarner imaju kapacitet od 260.000 mesta, što predstavlja 3/4 ukupnog kamping turizma Hrvatske. Oko 10% kamping destinacija u Hrvatskoj nalazi se na obali, dok su ostali kampovi smešteni u kontinentalnom delu, a najveći promet se ostvaruje na Plitvičkim jezerima.
Izazovi i mogućnosti
Vladimir Đumić je istakao šestostruki rast interesa za kamping turizam u Srbiji, posebno nakon pandemije. On navodi da velike mogućnosti leže u razvoju seoskih domaćinstava koja bi mogla organizovati male kampove u svojim dvorištima, čime bi se iskoristila gostoljubivost i privukli turisti. Tokom panela, svi govornici su istakli veliki potencijal Srbije zbog njenog prirodnog okruženja, mira, udaljenosti od saobraćajnica i bezbednosti, što su faktori veoma važni za ovu vrstu turista.
Problemi u sektoru
Igor Šušak iz Kamping kluba Srbija istakao je da u Srbiji nema dovoljno kampova i kamping stop mesta (5-7 mesta sa priključkom za struju i vodu), što je trend u kamping industriji. Dodatno, postoji problem nerazumevanja koncepta kamping turizma, što zahteva podizanje svesti o ovoj vrsti turizma.
Kako do kampera u Srbiji?
Tokom sajma kampera, koji traje do 20. aprila 2024. godine u „Etno Kampu“, posetioci imaju priliku da vide širok spektar vozila i dostupne opreme, što je jedan od načina za unapređenje kamping turizma u Srbiji.
Foto: Kamperi „Etno kamp“, VTC
Karakteristike turista
Turisti su visokoobrazovani, dolaze iz viših socioekonomskih grupa, često putuju i pažljivo biraju kvalitet, cene usluga i paze na životnu okolinu i održivost. Postoje dve glavne grupe turista: oni s visokim primanjima koji putuju u parovima ili individualno, i mlađi ljudi s manjim budžetima koji traže pristupačniji smeštaj i žele da se aktivno uključe u lokalni život.
Foto: Kamp „Zlatibor“, TO Zlatibor
Aktivnosti i unapređenja
Predložene aktivnosti uključuju komunalno uređenje spontanih kamp lokacija, biciklističkih staza, povećanja broja kampova i sadržaja u njima, animiranje i edukacija budućih kamping turista. Takođe se predlaže kreiranje sistema za vođenje statistike o broju domaćih i stranih kamping vozila na graničnim prelzima koja bi pokazala i ekonomske dobrobiti od ovog turističkog proizvoda i dr.